Opleidingen > Nascholing vak. > Eco-rijden & B.B.S. (Rijbewijs C & D) >
Eco-rijden & B.B.S. (Rijbewijs C & D)
Eco-rijden & B.B.S. (Rijbewijs C & D) 1

Het begrip ecologisch rijden of nieuwe rijden is reeds door iedereen gekend, maar wat passen we er nu van toe in de praktijk?
Meestal wordt eco-rijden ervaren als niet werkbaar. Ons doel is tegen het einde van de dag U te laten zien dat door de nieuwe technieken uw verbruikt daalt en uw gemiddelde snelheid stijgt.

B.B.S. staat voor gedrags gebonden veiligheid en is een essentieel onderdeel van de veiligheid binnen de Petrochemie. Het maakt ook onderdeel uit van de S.Q.A.S (safety and quality assesment system)norm die ook veel in de Petrochemie gebruikt wordt.

Na de opleiding krijgt U een verslag van onze bevindingen inzake ecologisch rijden als ook (indien gewenst/nodig) een B.B.S. rapport dat kan gebruikt worden voor de S.Q.AS audit van uw onderneming.

Per groep worden maximaal 20 kandidaten toegelaten.
 
7 kredietpunten goedgekeurd door MOW voor thema 1 vanaf 2018
(voor 2018 deels goedgekeurd voor thema 1 en 3)


THEORIE

DEEL 1:Brandstofbesparing: 90 min.
Schakeltechniek en rijden
Koppel, vermogen en prestatiediagram
Turbo en intercooler
Rolweerstand
Banden
Cruise control
Inertie/ massatraagheidskracht
Motor afzetten
Gebruik van Voith, Telma en motorrem
Airco
10 tips om energie te besparen
Zithouding

DEEL 2: Behaviour based safety door: 90 min
Spiegels
Dode hoek
Wat is defensief rijden
Controle van het voertuig
Communicatie
ESP / ABS
Stopafstand, volgafstand
2 secondenregel
Wat te doen bij ongevallen?
Wat te doen bij brand?
Pech of brand in een tunnel?

PRAKTIJK

Observatie
rondrit door de kandidaat (waarbij de boordcomputer gereset wordt).
De lesgever zal tijdens de rondrit instructies geven en ingrijpen waar nodig.
Tijdens deze rondrit moet er een parcours uitgestippeld worden met druk verkeer, landwegen en snelwegen. Dit om variabele snelheden te bekomen.
Er wordt nagegaan of de kandidaten deel 1 en deel 2 van de theorie toepassen.
De lesgever moet ook de toepassing van de verkeersreglementering observeren en de hoffelijkheid tov andere weggebruikers
= 20 minuten per kandidaat (indien 3 kandidaten per voertuig) = Totaal 60 minuten

Evaluatie van de observatie rit door de lesgever.
= 15 minuten per kandidaat(indien 3 kandidaten per voertuig) = Totaal 45 minuten

Nieuwe rondrit volgens het nieuwe rijden (waarbij de boordcomputer gereset wordt)
Alvorens te vertrekken met de rondrit moeten de kandidaten het voertuig controleren
De kandidaten dienen tijdens deze rondrit ook achterwaarts naar een loskade te rijden en te keren op de openbare weg. Hierbij wordt nagegaan of zij alle aspecten van deel 2 (veiligheid) toepassen.
= 40 minuten per kandidaat ( indien 3 kandidaten per voertuig) = Totaal minuten 120

Evaluatie van de nieuwe vaststellingen en nabespreking
= 15 minuten voor de 3 kandidaten samen.= Totaal 15 minuten

Na de opleiding dienen de kandidaten een evaluatie formulier in te vullen.

Bijzonderheden: De vooropgestelde opleidingstijden zijn enkel van toepassing indien er minimaal 3 kandidaten aanwezig zijn voor de praktijk. Indien er minder kandidaten aanwezig zijn dienen de 4 uren praktijk evenredig verdeeld te worden over het aantal aanwezige kandidaten.
Terug
Merksemse Rijschool - Erkenningsnummer M.O.W.: 2547 - Tel.: +32 3 645 66 55 - Fax: +32 3 645 49 69 -
Algemene voorwaarden - Privacybeleid - Sitemap - BTW: BE 0870.126.127
Webdesign by IDcreation 2010